torsdag 25 mars 2010

Södertörns rådslag


Det har varit ännu ett tillfälle för inspiration, nya kontakter och lärdomar. Idag hölls Södertörns rådslag på Högskolan i Flemingsberg. Temat var "Ledarskap för utveckling av Södertörn". (Södertörn består av drygt 420 000 invånare fördelat på 8 kommuner söder om Stockholm.)

Det var inspirerande talare och i pauserna knöts kontakter. Deltagarna bestod av folk från näringsliv, kommuner och högskolor. Vid lunchen hade jag spännande samtal med allt från riskkapital-investerare, företagare, revisorer och samhällsbyggnadschefer.

Under eftermiddagens workshops, deltog jag i den som handlade om "Innovativ besöksnäring". Jag tror inte blivande företagare förstått vilken potential det finns i att skapa upplevelserika paketresemål på Södertörn. Med tanke på det utbud som finns, så är det synd och skam att det inte tas tillvara bättre. Jag vet inte om jag har tid att fortsätta med politik. Ska kanske bli egen företagare istället :-). Deltagarna tyckte dock att jag behövdes i politiken.

Dagens resultat för egen del, blev att jag har blivit inbjuden till Rotary för att tala där. Jag blev också uppmanad att ingå i den grupp som ska jobba vidare med besöksnäringen och därutöver verkar dagen även mynna ut i några företagsbesök (ev inklusive praktik). Ja, så kan det gå när man åker på rådslag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar