onsdag 24 juni 2009

Heldag träning

Tog det ganska lugnt i morse och packade bagen omsorgsfullt. Planerade för en heldag på klubben med spel och träning. Efter en omgång i bunkern kom dagens spelsällskap - min mamma och hennes väninna. De värmde upp med en fika medan jag slog några bollar på rangen, prövade några chippar och puttar. Mitt fokus för rundan var att förbereda mig för fredagens tävling. Med banguiden i högsta hugg skrevs vindriktning, klubbval, resultat och några extra avstånd in. Inte förrän inrundan började paren att ramla på. Har ett omvänt problem i år jämfört med förra. Slicear drivern och slår järnen rakt (någon tendens till fade ibland) och kortare än jag är van vid. Detta betyder problem på banan. Jag måste alltså lita mer på mina järn, som jag tidgare drawade/hookade och komma tillrätta med drivern och träklubborna.
Efter rundan var det dags för en fikapaus och tillfälligt skobyte - en hit! Efter att ha vinkat av spelkamraterna så var det dags att gå upp till övningsomådet. Tränade inspel på 50 respektive 65 meter och det kändes jättebra. Hade lite mer problem med 60-gradar'n.
Gick därefter för att möta upp lagkamraterna och hade genomgång av laguppställning etc inför tävlingsstarten på fredag. Naturligtvis har vi blivit lottade att gå i de första bollarna, så det blir till att ställa väckarklockan på 05.00. Hur kul är det???
Intensiv träning på rangen i ca 1,5 timme. Började komma åt sliceproblemet. Avslutade med en puttningsmatch mot en av lagkamraterna. Hem, duscha och inse att man blivit aningen solsvedd under dagen, så kan jag ändå känna mig hyfsat nöjd. Hoppas att det ger resultat på fredag. Naturligtvis kommer jag här på bloggen att meddela hur seriespelet går. Vi möter nio andra lag från Stockholmsregionen + Sörmland. Min gissning är att de ställer upp med starkare lag än vad vi har, men vad 17, man ska ha kul också.
Läste på Golf.se att det nationella seriespelet ska läggas ner nästa år och göras om i ny tappning. Många har kommenterat och sågat detta beslut. Jag instämmer med många av inläggen. Dagens seriespel med dess olika divisioner gör det möjligt att få fram duktiga amatörgolfare som gillar tävlingsformen, utan att det behöver vara på proffsnivå. De bästa hamnar i SM-serien eller i division 1. Att mixa och blanda utan divisioner gör det svårt för klubbar att ens kunna få med lag. Färre får möjligheten att spela och steget mot elitnivå blir svårare. Jag kan däremot hålla med om att det känns lite tunnt att seriespelet bara går över två helger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar