lördag 15 januari 2011

Det positiva med en kris...

Sitter hemma framför brasan och myser. Läser dagens DN om utvecklingen av översvämningskatastrofen i Brisbane. Jag blir riktigt lycklig när jag läser om Australiensarna och deras inställning. Det refereras, i en artikel i pappersupplagan, till Queenslandandan "man ställer upp för varandra". En frivillig hjälparbetare uttrycker att "- Om vi gör skitjobbet får regeringen pengar över till att hjälpa de som drabbats allra hårdast."

Åh, vad jag önskar att den inställningen kunde finnas mer i vardagen i Sverige. Jag tror nämligen att även vi svenskar skulle ställa upp för varandra i en krissituation. Det är det positiva med en kris. Då kommer medmänsklighetens rätta jag fram. Men, tänk om vi alltid hade inställningen att; Det här lilla enkla kan jag eller vi göra, så kan regeringen och kommunen fokusera på det som verkligen är viktigt.

Bilden är från ytterligare en artikel i DN, Foto: Torsten Blackwood / AFP

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar