tisdag 13 augusti 2013

Fiskar ska simma i vattnet

I morse gick jag ut för att ge mina guldfiskar lite stödfoder. Efter lite arbete runt dammen uppfattar jag plötsligt att något sprattlar till på bergsknallen bredvid mig. Jag stirrar ner på en stor mörtlik fisk och undrar var den kommer ifrån. Någon fågel som tappat?
Strax inser jag att det är en av mina guldfiskar som ligger där, torr och helt inbakad i sand och grus. Snabbt stoppar jag ner den i dammen. Den andas fortfarande. Jag kan ännu inte bedöma vilken av fiskarna det är. Färgen är allmänt grå.
Jag börjar försiktigt tvätta bort stenar och grus medan jag håller fisken löst i handen. Sakta återfår den sin färg och jag ser att det är min vita avelshona. Efter en stund simmar hon ner till botten, gör ytterligare några förflyttningar och parkerar sedan intill några växter. Fortfarande vid liv. Hoppas att hon klarar sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar