onsdag 22 augusti 2012

Kommunsverige och barnkonventionen

Sveriges kommuner och landsting, SKL, håller på att ta fram ett utbildnings- och inspirationsmaterial om barnkonventionen på regeringens uppdrag. Idag har jag varit i studion och blivit fotad, intervjuad och filmad. Uppdraget var att inspirera och ge tips till övriga kommunsverige om hur man på politisk nivå kan arbeta med barnrättsfrågorna. Ett hedrande uppdrag som jag tog med ett stort mått ödmjukhet, då jag vet att många andra kommuner gör fantastiska saker utifrån barnkonventionen.

Klipp av intervjun kommer så småningom att ligga på SKL's hemsida. Men redan nu kan jag tipsa om det jag hittills upplevt vara de viktigaste framgångsfaktorerna.

  • Tydligt politiskt ansvar och driv i frågan
  • Kommunövergripande arbete som kopplar över nämnd-/förvaltningsområden
  • Uttalade mål på högsta nivå, dvs fullmäktige, styrning, ledning, uppföljning och granskning
  • Samarbeta med andra kommuner, organisationer
  • Håll ut! Att få barnkonventionen att genomsyra hela kommunala organisationen görs inte i en handvändning. Dessutom kommer hela tiden nya barn och nya medarbetare.
Haninge har, utöver det interna arbetet och deltagandet i det nationella Partnerskapet för barnkonventionens genomförande, nu tagit initiativ till ett regionalt nätverk. Flera kommuner i Stockholmsregionen samt ett par kranskommuner har visat intresse. Ett första nätverksmöte kommer att hållas i Haninge 23/10 och då kommer Barnombudsmannen Fredrik Malmberg att medverka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar